Muzeul Agriculturii din Romania

 

Adresa : B-dul Matei Basarab nr. 10 – SLOBOZIA – Judetul Ialomita
Tel/Fax: 043-231-991
Tel: 043-230-184

Fondat: 1990

Istoric :

Muzeul Agriculturii din Romania (M.A.R.) a fost infiintat in 1990, prin Decizia Prefecturii Judetului Ialomita. Inaugurarea oficiala pentru public a avut loc in data de 25 martie 1996. Cladirea in care-si desfasoara activitatea muzeul are o suprafata desfasutata de 3866 mp, terenul aferent fiind de 8420 mp. Muzeul desfasoara o serie de programe stiintifice, artistice organizand frecvent demonstratii si expozitii. Personalul muzeului este compus din 36 de persoane : muzeografi (etnologi, ingineri mecanici, agronomi), restauratori, personal administrativ, etc. Finantarea muzeului este asigurata din bugetul Consiliului Judetean precum si din sponsorizari, sponsorii principali fiind BCR-Sucursala Ialomita, Ultex Tandarei SA, Ceres SA, Rofep Urziceni, Agromixta Ograda, Cerealcom S.A.Slobozia, Roman Verneuil S.A. Afumati, Agrozootehnica Facaeni, Agroindustriala Balaciu. Structura organizatorica . Muzeul este organizat in trei compartimente:

1) Compartiment colectii-documentare. Atributii: cercetare de teren si documentare, dezvoltarea si evidenta patrimoniului, valorificarea cercetarii si a patrimoniului prin realizarea de expozitii, lucrari stiintifice si manifestari cultural-stiintifice.

2) Laborator restaurare-conservare-foto.

3) Compartiment financiar-contabil-administrativ.

Patrimoniul muzeului cuprinde :

1) Colectii reprezentative constituite in perioada 1974-1997 (5362 piese). In cadrul colectiei de unelte, masini agricole si de arheologie industriala sunt prezente atat firme romanesti: Toplet, Uzinele de fier si domeniile din Resita, Rieger S.A. Sibiu cat si firme din alte tari: International Harvester & Co., McCormick, Daniel West, Fordson, Lanz (Mannheim), Stahl, Rud Sack(Leipzig), Deutz, Petkus, HSCS, M. Kir. Allami Gepgyar Budapest, Gutjahr & Muller Budapest, Backer R. - Melichar F. Budapest etc.

2) Arhiva stiintifica si documentara cuprinde diapozitive, clisee foto si fotografii, inregistrari audio si video realizate in teren, documente cartografice, documentare de presa (107.308 unitati documentare).

3) Fondul bibliotecii: 6104 publicatii (carti, periodice si pliante); 368 casete audio, casete video si discuri. M.A.R. furnizeaza informatii detaliate despre istoria unor firme celebre de utilaje: Lanz - Bulldog, McCormick, Fordson s.a., privind constructia cuptoarelor de paine in Baragan, retete culinare, medicina naturista, principii de management agricol - ferma horticola (Cum se incepe o afacere in agricultura). M.A.R. detine de asemenea documentare tematice de presa (Agricultura; Paine; Tractoare, masini, utilaje si echipamente pentru mecanizarea agriculturii; Etnii; Etnologie; Ecologie - Protectia mediului; Design - Arhitectura - Constructii etc.)

Colectii detinute de muzeu: - Colectia de locomobile
- Colectia de tractoare

 

 

Colectia de LOCOMOBILE :

Istoria constructiei locomobilelor :

Istoria masinilor cu aburi a inceput cu James Watt care, in 1769, a obtinut un brevet in vapori si combustibili, reprezentand unul din cele mai importante brevete din istoria tehnologiei.

1777 - James Watt se asociaza cu marele industrias Mattew Boulton, constituind societatea Boulton-Watt Company care a fabricat primele generatoare de forta motrica pe scara industriala.
1781 - Watt inventeaza mecanismul planetar care urma sa rezolve problema transformarii miscarii alternative a pistonului in miscare de rotatie.

Secolul XIX a fost perioada raspandirii tehnologiei aburului, consecintele acestei forme de energie facandu-se simtite in cele mai multe dintre preocuparile omului. Acest secol a folosit aburul pentru alimentarea masinilor din sectoarele in plina evolutie ale industriei si pentru antrenarea diverselor mijloace de transport terestre si maritime.

1800 - Expira brevetul lui Watt. Pana la acea data mai mult de 500 de masini fusesera livrate de firma Boulton-Watt.

In cursul primei jumatati a secolului XIX, masina cu aburi s-a dezvoltat in trei directii: ridicarea presiunii vaporilor, ridicarea randamentului si noi proiecte mecanice.

1801 - Britanicul Richard Trevithick construieste prima masina cu aburi la presiune ridicata. In 1802 - primeste brevetele pentru aceasta masina si aplicarea ei la vehicole. Masina era echipata cu un cilindru orizontal inchis, aburul patrunzand in cilindru printr-un sertar, determinand pistonul sa aiba o miscare alternativa.

1810 - Maiorul Pratt promoveaza in agricultura masinile orizontale cu aburi la inalta presiune,
brevetand ideea aratului cu plugul cu aburi.
1840 - Inginerul englez Corliss construieste prima masina cu vapori, cu cilindri orizontali, destinate actionarilor prin curea.
1845 - John Fowler pune in practica ideea maiorului Pratt, prezentand in cadrul unui concurs agricol masinile sale cu aburi care trag plugurile cu ajutorul cablurilor.
1845 - Firma engleza Clayton Schutleworth construieste prima masina cu aburi (locomobil).
1850 - John Fowler construieste primul plug cu aburi.
1880-1889 - Sunt realizate primele incercari de arat mecanic cu locomobilul de la noi din tara, pe mosiile lui Negroponte din Marasesti.
1899 -1901 - La Kispest, Ungaria, se construieste uzina Hoffher Schrantz Clayton Schutleworth care foarte repede avea sa devina cea mai mare producatoare de locomobile si masini agricole din Europa.

Inceputul secolului XX marcheaza promovarea utilizarii in agricultura a tractoarelor echipate cu motoare cu ardere interna care, datorita randamentului ridicat si a posibilitatilor multiple de adaptare la diverse lucrari agricole si transport, inlocuiesc treptat masinile cationate cu aburi.
Daca in perioada interbelica masinile cu aburi au continuat sa fie utilizate in agricultura, sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial aduce cu sine inlocuirea definitiva a acestora cu tractoarele.

Modele detinute de muzeu :

Hofherr-Schrantz Wien-Budapest (cca. 1904)
Hofherr-Schrantz (cca 1910)
Ruston-Proctor-Lincoln (cca. 1915)
M.K.Allamvasutak Gepgyara-Budapest (cca 1915)

Colectia de TRACTOARE :

Istoria constructiei de tractoare :

1849 - A fost construit primul vehicul autopropulsat utilizat in agricultura, inzestrat cu motor cu aburi.
1876 - Germanul Nicolaus Otto construieste motorul cu ardere interna.
1890 - Se trece la construirea pe scara larga a motorului cu ardere interna.
1891 - John Freelich construieste primul tractor echipat cu un motor Otto. Este prima masina care incorporeaza elementele esentiale ale unui tractor: motor cu combustie interna, transmisie,
ambreiaj, inversor de directie, bara de tractiune.
1892 - Germanul Rudolf Diesel breveteaza motorul cu aprindere prin compresie.
1900 - Se introduce termenul de "tractor". Acesta se referea la un motor de vehicul autopropulsat, cu petrol, brevetat de H. Edward, din Chicago.Termenul s-a generalizat si este folosit in toate tarile de limba engleza, latina si slava. Americanul Benjamin Holt construieste primul tractor cu motor cu ardere interna care va fi livrat in serie abia in 1912.
1908 - Se fac primele incercari ale tractoarelor la Targul Industrial de la Winnipeg, Canada.
1910-1916 - Perioada se caracterizeaza prin: descoperirea principiului injectiei directe, dezvoltarea aprinderii prin magnetou de inalta tensiune, echiparea motoarelor de benzina cu carburator,transmisie inchisa (incluzand rotile finale si rotile de antrenare a saibei de curea) intr-o carcasa etansa, aparitia ambreiajului bidisc ceea ce ridica in mare masura siguranta de functionare.
1912 - Societatea Hanomag din Hanovra-Linden, Germania, isi indreapta activitatea spre
mecanizarea agriculturii printr-un tractor de arat greu. Profitand de experienta castigata din
constructia de tehnica de lupta, construieste in anul 1919 un tractor cu transmisie pe lanturi cu
motor de 20CP.
1913 - Firma Walliss construieste primul sasiu monobloc din tabla, urmandu-i in 1917 Ford, prin adaptarea sasiului monobloc din fonta turnata.
1917 - Uzinele Ford din S.U.A. demareaza constructia de tractoare ca ramura a industriei. Inginerul Fritz Huber, tehnician la Fabricile Heinrich Lanz din Mannheim, Germania, construieste un transportator de titei cu motor cu cap incandescent (model 12PS Bulldog) ce avea sa fie optimizat astfel incat sa functioneze perfect in orice conditii.
1918 - Firma International Harverst introduce priza de putere actionata prin intermediul transmisiei.
Dupa 20 de ani se introduce priza de putere independenta care permitea actionarea ei cu
tractorul stationand.
1919 - Firma Deutz din Koln promoveaza ideea de a produce tractoare care sa valorifice motoarele de constructie proprie. Primul sau tractor era inspirat constructiv din tehnica de lupta: avea dimensiuni gigantice, fiind folosit pentru tractiune. La expozitia de la Kansas City, S.U.A., se evidentiaza unele tendinte in evolutia tractoarelor: realizarea cadrului sasiului prin turnare, utilizarea motoarelor cu 4 cilindri in linie, aparitia tractorului articulat.
1920 - Constituie inceputul perioadei tractoarelor polivalente. Tractorul acestor ani poseda cea mai mare parte a caracteristicilor tractoarelor actuale: sasiu monobloc, piesele supuse uzurii sunt interschimbabile, ungere fortata, transmisie cu baie de ulei, cutie de viteze cu mai multe
trepte, tensiune inalta pentru aprindere, racirea motorului cu apa, filtru pentru aer, lagare
antifrictiune, priza de putere, motoare cu turatie ridicata, frana, mecanism de directie etc.
1932 - Rotile cu pneuri sunt utilizate in locul rotilor cu pinteni, aceasta modificare fiind impusa de folosirea tractoarelor si la transportul pe drumurile publice. Firma Firestone aplica pe un
tractor "Allis Chalmers" model U 1929, pneuri care sunt cunoscute si astazi. Ideea a avut un
succes rapid, astfel ca in 1935, 14% din productia mondiala de tractoare era echipata cu
anvelope. In 1940 acestea reprezentau 85% iar in 1950, 100%.
1935 - Firma Case pune la punct primele dispozitive hidraulice pentru utilaje purtate.
1938 - Firma Case prezinta dispozitivul de ridicare cu actionare hidraulica.
1941 - Firma Ferguson utilizeaza mecanismul de ridicare in 3 puncte la ridicarea hidraulica
controlata.
1946 - In fosta uzina IAR Brasov a fost realizat primul tractor romanesc, IAR 22.

Modele detinute de muzeu :

Hart Parr (1921):
Putere: 12 CP efectiv, 24 C.P. maxim
Motor: cu aprindere prin scanteie
Nr. cilindri: 2
Dimensiuni: L/l/h (mm) 3100/1750/1550
Achizitionat din Odorheiu Secuiesc, jud Harghita in 2000 de Razvan Ciuca, Mariana Barbu si Stefan Buturuga

Fordson (1923):
Putere: 23 CP
Motor: cu aprindere prin scanteie
Nr. cilindri: 4
Dimensiuni: L/l/h (mm) 2700/1600/1840
Achizitionat din Intorsura Buzaului, jud. Covasna in 1991 de Razvan Ciuca

Fordson (1923):
Putere: 23 CP
Motor: cu aprindere prin scanteie
Nr. cilindri: 4
Dimensiuni: L/l/h (mm) 2750/1640/1800
Achizitionat din loc. Grid, jud. Hunedoara in 1990 de Razvan Ciuca

HSCS (1935/40):
Putere: 30 CP
Motor: semi-diesel
Nr. cilindri: 1
Dimensiuni: L/l/h (mm) 3000/1630/1700
Achizitionat din Lunga, jud. Covasna in 1990 de Razvan Ciuca

Lanz Bulldog 8506 (1938/40):
Putere: 35 CP
Motor: semi-diesel
Nr. cilindri: 1
Dimensiuni: L/l/h (mm) 2500/1620/1820
Achizitionat din Varfuri, jud Arad in 1989 de Razvan Ciuca

Lanz Bulldog 7506 (1936/40):
Putere: 25 CP
Motor: semi-diesel
Nr. cilindri: 1
Dimensiuni: L/l/h (mm) 2900/1680/1800
Achizitionat din Medias, jud. Sibiu in 1998 de Razvan Ciuca

Lanz Bulldog 8506 (1939/40):
Putere: 35 CP
Motor: semi-diesel
Nr. cilindri: 1
Dimensiuni: L/l/h (mm) 3390/1850/1900
Achizitionat din Lunga, jud. Covasna in 1990 de Razvan Ciuca

Lanz Bulldog 7500 (1936/40):
Putere: 25 CP
Motor: semi-diesel
Nr. cilindri: 1
Dimensiuni: L/l/h (mm) 2680/1680/1800
Achizitionat din Galateni, jud. Teleorman in 1985 de Razvan Ciuca

Lanz Bulldog 8506 (1939/40):
Putere: 35 CP
Motor: semi-diesel
Nr. cilindri: 1
Dimensiuni: L/l/h (mm) 3180/1680/2280
Achizitionat din Chiscau, jud. Bihor. Transferat in 1997 de la Muzeul Satului Bucuresti

 

Istoria firmei Lanz :

Firma Lanz a fost fondata in 1860 de Henrich Lanz in Mannheim, Germania.

In 1879, firma construia atat treieratoare cu aburi cat si locomobile iar la sfarsitul sec. XIX era cel mai mare producator de masini agricole din Europa.

In 1916, inginerul dr. Fritz Huber s-a alaturat firmei, reusind in 1921 sa construiasca primul transportor de titei cu motor cu cap incandescent (12 PS Bulldog sau H2) si sa optimizeze motorul astfel incat acesta functiona perfect in orice conditii, dadea randament mare si era insensibil la varietatile de combustibil.

Din cauza infatisarii care amintea realmente de profilul unui caine, numele a fost preluat imediat devenind faimos inca din prima zi.

In 1923 este construit modelul HP cu tractiune pe patru roti. Transmisia se facea prin lant pana la un sistem diferential cu doua cadrene: un cadren actiona rotile din fata, celalalt pe cele din spate.

In acelasi an apare modelul FHD din categoria mare, de 38 CP, cu un motor cu doi cilindri verticali si un cap incandescent comun.

In 1924 se construieste modelul HL, la care transmisia se face printr-un lant la un arbore intermediar plasat intre arborele motor si transmisia cu roti dintate a rotilor de transport.

In 1926 apar modelele HR2 (22/28) si HR5 (15/30). Modelul HR2 (22/28) dezvolta o putere efectiva de 22 CP si o putere maxima de 28 CP la o ora de functionare.

La modelul HR5 (15/30), cu o putere efectiva de 15 CP si maxima de 30 CP, inovatia consta in cutia de viteze cu 3 trepte, inainte si inapoi, actionate de un schimbator-parghie.

In 1929 se construieste modelul HR6 iar in 1930 micul Bulldog HN (12/20) care avea de acum un ambreiaj manual cu pedala.

Dupa 1932 apare modelul HN2, derivat din HN caruia I s-au adus o serie de simplificari tehnice.

Dupa 1938 se construiesc modelele:
- D 9506 de 45 CP;
- D 1506 de 55 CP, in trei variante: de ogor, de camp si de trafic curier;
- D 4506 de 15 CP, proiectat de ing. F. Huber.

Dupa cel de-al doilea razboi mondial pana in 1955, s-a reluat gama modelelor 35-45-55 CP.

In 1956, concernul american de masini agricole John Deer, fondat in 1837 in Moline, preia firma Heinrich Lanz. Primele semne de schimbare au fost vopsirea modelelor in culorile galben-verde ale casei John Deer si schimbarea numelui acestora in John Deer – Lanz. In perioada 1961-1962 se inregistreaza o crestere simtitoare a modelelor John Deer – Lanz pe piata. Acestea erau proiectate in S.U.A si produse in Germania.

Incepand cu 1967 numele Lanz nu mai este folosit pe produsele firmei.

Exemplare detinute de muzeu :

Lanz Bulldog HD (20/26) ( cca. 1935):
Putere efectiva: 20 CP
Putere maxima: 26 CP

Lanz Bulldog D 35 (1939 – 1940):
Putere: 35 CP